Slik ble
vi til
Lurer du på hvordan gründerreisen vår har vært fra idè til frysedisken?
Les historein fra start til «slutt», eller gå direkte til den delen du er interessert i ved å klikke på oversikten nedenfor.
STARTEN – 1/7
Under Norway Cup i 2017 gikk jeg, Ingrid Spord, som A-landslagsspiller i fotball sammen med vår Statsminister
Erna Solberg
på vandring på Ekebergsletta fra bærekraftsmål til bærekraftsmål. Det gjorde inntrykk, og dette ble en start og en stor inspirasjon for å gjøre en forskjell for kloden vår. Lite visste vi på den tiden at vårt bidrag skulle bli å lage pizzabunner av snåle gulrøtter.
Vi elsker pizza.
Det er favoritten. Og siden det er den matretten som blir spist mest av i Norge, kan vi vel anta at det ikke er bare oss som har pizza som favoritt. Som toppidrettsutøver og trener/kokk er vi opptatt av å spise sunn mat. Jeg fant ikke en sunn nok variant av hverken pizza eller pizzabunner i butikkene, og det er ikke alltid det passer å bruke «halve» dagen på å sette deig til pizzabunner heller. Vi ville ha et sunt, enkelt og godt alternativ… Vi måtte få grønnsaker i pizzabunnen, og der var produktutvikleren sin jobb satt igang.
NRK
Under et program på NRK så vi hauger med gulrot, litt skjeve, litt store og litt små, som ble kastet!!! Selv om de fint kan brukes og smaker like godt som den perfekte. Dette satte tankene våre i KOK. Og du vet når du kommer på en ide samtidig med noen og du snur deg og ser på hverandre og bare… «JA! Det er en helt sykt god idè. Vi gjør det!» Den følelsen. Etter den dagen så vi oss ikke tilbake. Dette måtte vi jobbe videre med…
OPPSKRIFT og FØRSTE TEST – 2/7
Testing og innsikt
Mens Jan Steinar forsket på den perfekte oppskrift, ringte jeg rundt omkring til aktører i, og utenfor Bergen for å få tips til veien videre og eventuelt et samarbeid. Jeg gikk rundt i butikkene og så hvordan konkurrentene gjorde det. Hvordan ble maten pakket, hvordan kommuniserte de og hva inneholdt produktene.
Tilbakemeldinger
Vi skaffet oss etterhvert en bærbar pizzaovn som vi tok med oss over alt for å kunne by på en liten smaksprøve sammen med en prat. Det gjorde at vi samtidig kunne få en feedback på produktet fra folk i matbransjen, og folk som ikke var i matbransjen.
Læring
Vi lærte utrolig mye av dette som vi kunne ta med videre i prosessen. Takk til dere vi fikk komme innom for en prat og smaksprøve 7 Fjell Bryggeri, Lerøy, blindtesting med søtt+salt, Etablerersenteret , Innovasjon Norge – Vestland, Lisbets Potetkaker og Spesialgrossisten Troye As!
Oppskriften var klar
Og etter møte og smaksprøve hos Spesialgrossisten Troye tok vi nok et steg i riktig retning… Mer om det i morgen!
AVTALEN 3/7
Et stort steg i riktig retning ble det når vi skrev under avtalen med Spesialgrossisten Troye. Etter et møte og en smaksprøve snudde vi skepsis til begeistring. De likte smaken og konseptet, og ønsket å satse på produktene våre, i første omgang pizzabunnene. Vi hadde nå en avtale om salg og distribusjon i Vestland.
De har tatt godt imot oss, og vi er utrolig glade for å ha Spesialgrossisten Troye As med på laget. Vi gleder oss til videre samarbeid med dere. Utrolig viktig for oss å ha fremoverlente samarbeidspartnere som tar bærekraft og lokalmat på alvor!!
MARKEDSAVKLARING 4/7
Vi var kommet til et punkt der vi hadde oppskrift på pizzabunn, vi hadde avtale om salg og distribusjon, vi hadde gode tilbakemeldinger og vi så et behov hos folk. Vi måtte gå nærmere inn på hvem kunden var, og det faktiske behovet. Hva skulle konseptet vårt hete? Hvordan skulle designet være?
Vi søkte om markedsavklaringstilskudd hos Innovasjon Norge og fikk tilskudd til å gå igang med prosessen.
Da hadde vi allerede kontaktet Kolbrun Retorikk. De hadde kontorer på Impact Hub Bergen, hvor vi også hadde en liten flexiplass. Det ble full klaff med det samme, og det ble starten på «MER ENN».
Vi var igjennom 4 faser i markedsavklaringen: Innsiktsfasen, verifisering av funnene i innsiktsfasen, sortering og verifisering, og test i frysedisken. En utrolig lærerik reise og er veldig fornøyd med resultatet!
Gi oss gjerne en tilbakemelding i kommentarfeltet på hva du synes om pizzaesken vår?
Noe av det jeg vil trekke fram var 8 timers workshop hvor vi hadde gode lærerike diskusjoner. Det ble selvfølgelig også en anledning for pizzaovnen våre denne dagen, og fikk pizza med restetopping til Hub medlemmene. Nok en gang fikk vi verdifulle tilbakemeldinger!
Vi brukte denne perioden godt til å gå å stille tilfeldige forbipasserende i butikkene spørsmål vi ønsket svar på. Det handlet om å søke informasjon vi kunne ta med oss videre i prosessen.
Kolbrun Retorikk er en samarbeidspartner som har de samme verdiene som oss når det gjelder bærekraft, miljø og innovasjon. Derfor er vi utrolig glade for at vi har Kolbrun Retorikk med oss på laget, og gleder oss til et godt samarbeid videre. Dere er utrolig dedikerte og stiller opp når vi trenger dere. Det blir spennende og se hvor langt vi klarer å ta dette sammen!
PIZZAESKENE 5/7
Nå nærmet pizzabunnene seg klar for butikkene. Vi skulle trykke pizzaesker til produksjon. Men før det ville vi se hvordan de tok seg ut sammen med de andre eskene i frysedisken.
En lørdag reiste vi sammen med Kolbrun Retorikk rundt på forskjellige dagligvarebutikker i Bergen. Her la vi test esken sammen med de andre pizzaeskene i frysedisken, latet som ingenting og så hvordan folk reagerte. Lå de merke til den? Og hvordan reagerte de? Tro meg – Det var sykt spennende!!!
Vi konkluderte med at den passet veldig bra inn – og det var klart for trykking hos det lokale trykkeriet Molvik
Molvik har et fokus på miljøvennlig emballasje, og ble naturlig en samarbeidspartner for oss. Det er vi utrolig glade for, og gleder oss til videre samarbeid med dere. Takk for at dere tok så godt imot oss, og at vi fikk komme å se hvordan eskene ble trykket.
Det som er utrolig gøy som gründer er at du får være med i alle prosessene å se hvordan forskjellige ting fungerer, og ikke minst hilse på masse hyggelige mennesker!!
PRODUKSJON 6/7
Det var klart for produksjon. Vi hadde lenge prøvd å få tak i en produsent til pizzabunnene våre. Skulle vi bygget opp en egen produksjon, ville det tatt tid og vært veldig kostbart. Det viste seg å være vanskelig å finne noen som hadde mulighet til å produsere for oss.
Etter en stund kom vi i kontakt med Tradisjonsbakeren. Der ble vi tatt godt imot, og nesten samme dag var vi i gang med å se på mulighetene for hvordan vi sammen kunne løse dette.
Vi inngikk etterhvert en avtale med Tradisjonsbakeren. Vi er glade for å samarbeide med dere og gleder oss til videre samarbeid!
Vi var med på første del av produksjonen. Utrolig gøy og lærerikt å være med å se hvordan hele prosessen foregår.
Vi har bygget opp et team som består av mye forskjellig kompetanse, der alle er veldig gode på sitt. Sammen blir vi sterkere – Vi kan lære mye av hverandre, og vi kan gjøre hverandre gode!
UT I BUTIKK – VEIEN VIDERE 7/7
I starten på mai var pizzabunnene ute i butikk. Vi måtte klype oss i armen. Dette er noe vi har jobbet hardt for å få til. Det har vært oppturer og nedturer. Uansett hva, har vi jobbet målrettet mot målet. Dette var et avgjørende steg på veien. En utrolig spenning å gå inn i butikkene, og se at faktisk våre pizzabunner lå i frysedisken.
Takk til alle dere som heier på oss, som vi har fått snakket med og til alle våre samarbeidspartnere!
Vi jobber videre med produktutvikling og merkevarebygging, og har allerede klare nye spennende produkter i MER ENN-serien som vil komme til høsten.
Dette var siste post i starten på gründerreisen vår, men følg/lik oss, spre ordet og bli med oss videre på reisen vår. Vi kommer til å dele alt fra oppskrifter, tips, dagligdagse gjøremål, aktiviteter vi arrangerer eller er med på. Har du noen tilbakemeldinger til oss er det bare å gi en lyd, vi ønsker å hele tiden å utvikle oss og produktene våre videre, og er avhengig av tilbakemeldinger.